B1909 efterlyser ordentlighed

Henrik Brandt Rasmussen, kommunikationschef
28. februar 2018 kl. 13:59
Skuffelse over at en positiv rapport bruges til at tegne et negativt billede, uden orientering og inddragelse af B1909.

Det er ingen hemmelighed, at B1909 gennem en længere periode har måttet stå model til en mediestorm, på baggrund af enkeltsager vedrørende frivillige spillere og lederes godtgørelser. Som tidligere nævnt, er der netop tale om enkeltsager, som er et anliggende mellem Skat og den enkelte, men som dog alligevel har ført til, at vi har strammet op i vores interne procedurer og retningslinier. Vi vil kendes på ordentlighed og ærlighed – elementer, der altid har været afgørende værdier i vores forening.

Vi har undervejs i processen, åbent og ærligt, medvirket til gennemsigtighed, ikke mindst, når offentlige instanser har bedt om indsigt. Senest bad Odense Kommunes Børn- og Ungeforvaltning om indsigt i samtlige dokumenter vedrørende vores fodboldskole, der drives i samarbejde med de to folkeskoler i Vollsmose, til glæde og gavn for børnenes motivation, trivsel og aktive samspil mellem skole og foreningsliv. Desuden udgør fodboldskolen et væsentligt bidrag til områdets store integrationsarbejde, hvor B1909 foruden fodbold bidrager med danske kerneværdier og et opdrag i dansk foreningskultur.

Resultatet af den kommunale undersøgelse blev tirsdag forelagt politikerne i Børn- og Ungeudvalget, hvorefter rådkvinde Susanne Crawley udtalte sig til TV2/Fyn. B1909 er, trods afgørende part i sagen og flere henvendelser til forvaltningen, endnu ikke blevet hverken inddraget eller orienteret om resultatet af undersøgelsen, og kan derfor udelukkende forholde os til udtalelserne i medierne. Det skuffer os, og – må vi ærligt indrømme – rammer os på vores eget grundelement; nemlig ordentligheden. Vi havde forventet at blive hørt og inddraget, så eventuelle tvivlsspørgsmål kunne besvares.

Vi kan gennem pressen konstateret, at den kommunale undersøgelse – som forventet – frikender B1909, idet den politiske orientering indfrier kommunens forventninger til brugen af midler. Pengene er gået til den aftalte integrationsindsats, og til at sikre at børnene lærer og trives i skolen. Den konklusion er vi naturligvis glade for, da den afspejler den virkelighed, vores klub og frivillige ledere færdes i hver eneste dag. Vi er dog dybt skuffede over, at Susanne Crawley i sit interview med TV2/Fyn har behov for at tegne et modsat billede, hvor der i stedet sættes spørgsmålstegn ved, hvor vidt enkelte frivillige har indberettet deres ydelser til Skat korrekt eller ej. Der er her ene og alene tale om gisninger, som vi mener en rådkvinde bør afholde sig fra – som minimum indtil den involverede part, i dette tilfælde B1909 – er blevet hørt.

Vores frivillige yder hver eneste dag en stor, værdifuld og afgørende indsats, i et område, hvor danske værdier og menneskelige ressourcer er udfordrede. Vi har taget ansvaret på os, samtidig med, at vi forsøger at skabe en fodboldklub i balance, med fokus på såvel bredde som elite. Men vi må også erkende, at en forening, der bygges på frivillighed, kan have vanskeligt ved at modstå et så stort pres, som både medier og politikere møder os med. Vi har hele vejen igennem, åbent og ærligt, medvirket til en udpræget gennemsigtighed, men må også klart tilkendegive, at vi som minimum forventer at blive behandlet ordentligt af vores samarbejdspartnere. Vi håber derfor at vi fremadrettet vil blive hørt og inddraget i spørgsmål om vores forening, så vi i samarbejde med både forvaltning og politikere kan bruge vores energi på det vigtigste – positive fællesskaber for børn og unge i Vollsmose.