Marienlyst flytter ind på Gillestedvej

Henrik Brandt Rasmussen, kommunikationschef
01. april 2019 kl. 07:21
Visionært administrativt og sportsligt samarbejde, der skal forene Skibhus og Vollsmose til et fælles Odense Øst
Efter måneders forhandlinger mellem Odense Kommune, Boldklubben Marienlyst og B1909, kan vi nu offentliggøre, at de to klubber går sammen i et hidtil uset samarbejde på både elite- og breddeplan, der blandt andet medfører, at Boldklubben Marienlyst flytter sin administration og dele af sit sportslige setup til Gillestedvej.
B1909 har gennem mange år søgt samarbejdspartnere, der kunne medvirke til oplevelsen af Vollsmose som en integreret del af byens østlige lokalområder. Vi har af flere omgange haft stor succes med en sportslig overbygning med Fjordager, hvor FIF/B1909 arbejdede målrettet med sociale fællesskaber og elitefodbold, som led i et større integrationsarbejde på ungdomsplan. Sidenhen kom Marienlyst med i et samarbejde omkring U19, men intentionerne ramte ikke i praksis på den korte bane. Vi høstede dog en række positive og frugtbare erfaringer, og skabte grobund for de relationer, der har været afgørende for den aktuelle proces.
Boldklubben Marienlyst har trods en blomstrende ungdom og et førstehold i 2. division, længe været økonomisk udfordret, ligesom samarbejdet med tennisverdenen har skabt problematiske kampe i mødelokalerne på Windelsvej. Odense Kommune har holdt fast i aftalen om tennishallerne, hvilket reelt har gjort Marienlyst til ubudne gæster i eget hjem. En uholdbar situation, som klubbens ledelse længe har ønsket at ændre.
Aftalen med B1909 betyder, at Boldklubben Marienlyst pr. 1. april 2019 flytter sin administration til Gillestedvej, hvor de rent praktisk får lokaler på klubhusets førstesal, i umiddelbar forlængelse af B1909’s ditto. Det er planen at der administrativt skal være et tæt samarbejde klubberne imellem, blandt andet med ansættelse af medarbejdere i et fælles medlemssekretariat.
Sportsligt vil Marienlyst fortsat benytte trænings- og omklædningsfaciliteterne på Windelsvej, mens Odense Kommune overtager selve Marienlystcentret og de tilhørende tennishaller og cafeteria. Dog vil Marienlysts elitehold på både senior- og ungdomssiden træne kontinuerligt på B1909, hvor både spillere og ledere skal sparre med hinanden og udvikle et fælles koncept.
Med den nye konstruktion håber begge klubber, at Odense Øst bliver den førende fodboldbydel, og hvor Skibhus, Vollsmose, Seden og Agedrup i langt højere grad føler sig knyttet sammen til én fælles, stærk enhed. En ny og innovativ konstellation, der viser vejen for fremtidige foreningsfællesskaber.
-“Vi har arbejdet længe med disse planer, og det glæder mig derfor usigeligt, at vi endelig er klar til at melde det ud. For B1909 betyder det, at vi både sportsligt og administrativt får hævet niveauet, til glæde og gavn for både medlemmer og sponsorer. Ingen kan alt, men sammen kan vi mere - måske også meget mere end vi troede var muligt. Samtidig betyder det, at vi får et gensyn med de mange spillere, der gennem de senere år er taget til Marienlyst”, udtaler B1909’s formand, Jan Bramsen.
Sportschef i Marienlyst, René Stasiak:
-“Vi har altid haft et godt øje til B1909. Vi har hentet et hav af spillere fra Gillestedvej, og det er jo alt andet lige nemmere for alle parter, at de fremadrettet kan blive på samme adresse. Og rent administrativt letter det også en del, nu hvor den samme medarbejder kan klare skiftene med det samme. Vi slipper i øvrigt også for uheldige udmeldinger på facebook, da vi lettere kan koordinere at B1909 ikke skal offentliggøre aftaler med spillere, som vi allerede har kontaktet”.
De to klubber og Odense Kommune er sideløbende i dialog omkring en flytning af selve kunstgræsset fra de to baner på Windelsvej, så de fremadrettet kan benyttes på Gillestedvej. Marienlysts spillere er ikke vant til at spille på græs, og det har derfor været et stort ønske, at få kunstgræsset med til B1909. Odense Kommune er ikke umiddelbart afvisende, da der let kan anlægges græs på området på Windelsvej, enten til brug for de øvrige Marienlyst-hold, eller alternativt til en flytning af Dyreskuepladsen, så OB helt kan overtage den hidtige ved Ringvejen. De planer har dog endnu ingen tidshorisont.