Dengang der stod kongeklub på menuen

Den tidligere formand, Arno Hansen, fortæller om B1909’s møde med selveste Real Madrid.

Af Lasse Vøge-Christensen

Arno Hansen Det kan godt være, at det efterhånden er 45 år siden, men Arno Hansen husker oplevelsen, som fandt den sted i går. Året var 1964, og B1909 ramlede første runde af Europa Cuppen ind i ingen ringere end Real Madrid. - Vi blev danske mestre det år, og det var sådan, at dem, som sluttede foråret som nr. 1, kom med i Europa Cuppen, og det gjorde vi så også. Og så startede vi med at møde Real Madrid, fortæller Arno Hansen, der senere sad som formand for 9’erne i fem år.

Stjerner med tricks i ærmet

Ligesom i dag bestod Real Madrid-holdet også dengang af spillets største stjerner. - Der var både Francisco Gento, Ferenc Puskas og alle de store fra den tid. De var meget professionelle, lynhurtige og spillede god og flot fodbold. Min rolle var faktisk at dække Puskas op, og vi havde nogle gevaldig bråvallaslag ude på kanten, beretter Arno Hansen og fortsætter.

Han var nu en ganske rar mand, selvom han lavede et par små, beskidte tricks en gang imellem, men det vidste vi, de ville. De var jo professionelle. Det var sådan noget med at træde på spillere, når de lå ned. Ja, jeg ved ikke, om vi var meget bedre. Vi har vel også lavet et par numre, lyder det med et smil fra Arno Hansen.

Odense i fodboldrus

Odense kogte af fodboldfeber i dagene op til mødet med den berømte klub.

Stemningen var helt euforisk. Jeg ved ikke præcist, hvor mange tilskuere, der var på Odense Stadion. Men det

var rigtigt mange. Og det siges, at brølet ved vores udligning til 1-1 kunne høres helt til Kerteminde. Resultatet af kampen på Odense Stadion blev dog en forventet spansk sejr på 2-5. Men de tapre odenseanske spillere og tilskuere kunne være stolte af præstationen.

Vi spillede god fodbold. Vi havde et rigtigt godt hold dengang. 10 af vores 11 markspillere var med på de

respektive A- B- eller ungdomslandshold. Så det var helt enestående, fortæller Arno Hansen, der dengang spillede sammen med 9’er-koryfæer som Mogens Berg og John Danielsen.

På sightseeing i Madrid

Et par uger senere var der returkamp i den spanske hovedstad.

Vi var en hel uge dernede, det var en pragtfuld tur. Så fik vi set lidt af Madrid. Vi var jo amatører, så vi skulle ud

og kigge lidt på byen og se seværdigheder. Og vi fik nok også en enkelt pilsner i ny og næ, griner Arno Hansen. Selve kampen blev spillet på det legendariske kæmpe-stadion Santiago Bernabeu.

Det var imponerende at træde ind på Bernabeu. Jeg husker en episode fra kampen, hvor vores shortpassing

virkelig kørte. Der var vel en syv-otte afleveringer imellem vores folk, og så rejste tilskuerne sig op, klappede og råbte “Olé, Olé, Olé”. Det var meget festligt. Returkampen endte med et hæderligt 4-0-nederlag til de fynske amatører.

Kammeratskabet i første række

På B1909-mandskabet anno 1964 herskede der en “én for alle, alle for én-ånd“.

Vi var klubmænd alle sammen. Efter træning sad vi altid og raflede og fik en enkelt pilsner. Det kunne ikke foregå i dag. Det var kammeratskabet, der stod i første række dengang, beretter Arno Hansen. Faktisk blev båndene mellem spillerne knyttet så tæt, at de stadig holder den i dag.

Vi har jævnlige møder med hinanden i forbindelse med klubben. Og én gang om året har vi en “gulddrenge-fest”,

hvor alle dem, der har vundet guldmedaljer med 9’erne mødes. Og det er altid den 22. november. Det er en festaften. Her bliver der kigget tilbage på gamle dage, og vi synger også en del sange. Det er rigtig mandehørm. Det er en dag, alle ser frem til, slutter Arno Hansen, én af de Odense-drenge, der i 1964 kom i audiens hos de kongelige.